Skip to main content

SEPINTAS LALU
Pengenalan Pejabat Pengurusan Akademik (PPA)

Pejabat Pengurusan Akademik (PPA), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) diluluskan penubuhannya pada 1 Januari 2003 oleh Jawatankuasa Eksekutif, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) yang bersidang pada 29 November 2002. 

Pejabat ini diketuai oleh seorang Pengarah dan dibantu oleh 5 orang ketua unit yang bertanggungjawab dalam menguruskan 6 aktiviti utama iaitu :

  • Kemasukan dan Pengambilan Pelajar Prasiswazah
  • Peperiksaan dan Pengijazahan Pelajar Prasiswazah
  • Penjadualan Kuliah Pelajar Prasiswazah
  • Pengurusan Graduan untuk Konvokesyen
  • Pengurusan Senat dan Jawatankuasa Tetap Senat
  • Pengurusan Data Akademik Universiti

Pejabat Pengurusan Akademik terletak di aras bawah, Blok F2 (Dewan Peperiksaan).

OBJEKTIF KUALITI

  • Memastikan keputusan peperiksaan akhir diumumkan kepada pelajar melalui SMAP dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas Mesyuarat Jawatankuasa Pengajian Peperiksaan diadakan
  • Memastikan jumlah graduan yang menuntut sijil dan transkrip akademik sekurang-kurangnya 90% daripada jumlah graduan mengikut tahun konvokesyen
  • Memastikan Mesyuarat Senat diadakan sekurang-kurangnya sembilan (9) kali dalam satu sesi akademik
  • Memastikan kemasukan pelajar bagi progarm Diploma dan Ijazah Sarjana Muda sekurang-kurangnya 90% daripada jumlah unjuran semasa
  • Memastikan jadual waktu perkuliahan dihebahkan kepada pelajar tujuh (7) hari sebelum Pendaftaran Kursus setiap semester

VISI

Menjadi universiti teknikal global dalam teknologi lestari dan pengangkutan

MISI

Menyediakan penyelesaian teknikal untuk keperluan industri dan komuniti berasaskan paradigma tauhid