Data Terbuka
DATA TERBUKA
- Hits: 206
DATA TERBUKA
SURAT PENGESAHAN PENGANUGERAHAN
Surat Pengesahan Penganugerahan boleh dimuat turun melalui SMAP Online di bawah 'Files Repository'.
The conferment of degree letter can be downloaded through SMAP Online under the Files Repository.
Read more …Surat Pengesahan Penganugerahan
PERMOHONAN SURAT PENGESAHAN PELAJAR SECARA ATAS TALIAN KEPADA PELAJAR PROGRAM DIPLOMA DAN PROGRAM SARJANA MUDA
ONLINE APPLICATION OF STUDENT VERIFICATION LETTER FOR DIPLOMA PROGRAMME AND DEGREE PROGRAMME
Permohonan surat pengesahan boleh dibuat melalui SMAP Online di https://smap.uthm.edu.my/. Sila klik pada menu "Online Application". Surat pengesahan boleh dimuat turun dalam tempoh lima (5) hari bekerja melalui SMAP Online.
The submission of student verification letter application can be done through the SMAP Online portal at https://smap.uthm.edu.my/. The 'Online Application menu should be accessed accordingly. The verification letter may be downloaded through SMAP Online portal within the period of FIVE (5) working days.
Read more …Surat Pengesahan Pelajar
BERHENTI PENGAJIAN
WITHDRAWAL/QUIT FROM STUDIES
1 Berhenti dengan izin
Withdrawal with permission
(a) Pelajar boleh memohon untuk berhenti pengajian pada bila-bila masa; DAN,
Student may apply to withdraw from his/her studies at any time; AND,
(b) Pelajar TIDAK DIBENARKAN meninggalkan pengajiannya sehingga permohonan diluluskan oleh Universiti.
Student is NOT ALLOWED to quit his/her studies until the application is approved by the University.
2 Diberhentikan daripada pengajian
(a) Universiti boleh memberikan keputusan Kedudukan Gagal (Diberhentikan) sekiranya pelajar memperoleh GPA kurang daripada 1.00 dan CGPA antara 1.70 dan kurang daripada 2.00 (1.70 ≤ CGPA < 2.00);
The University may award a Failed (Terminated) result if student obtains a GPA of less than 1.00 and a CGPA between 1.70 and less than 2.00 (1.70 ≤ CGPA <2.00);
(b) Pelajar yang mendapat Kedudukan Bersyarat (KS) sebanyak tiga (3) kali berturut-turut akan diberi Kedudukan Gagal (KG) dan diberhentikan ATAU
Student who obtains a Conditional Position (KS) three (3) times in a row will be given a Failed Position (KG) and terminated OR
(c) Pelajar yang berhutang dengan Universiti juga boleh diberhentikan daripada pengajian.
Student who is financially in debt to the University may also be terminated from studies.
3 Untuk Peraturan 19 (1) dan (2), pelajar bertanggungjawab atas kesan dan implikasi daripada tindakan ini. Sebarang bayaran berhubung dengan pengajiannya di Universiti ini tidak akan dikembalikan. Walau bagaimanapun, pihak Universiti berhak menuntut segala hutang yang masih belum dijelaskan oleh pelajar.
For Regulation 19 (1) and (2), student is responsible for the effect and implication of this action. Any payment made in relation to his/her studies at this university will not be refunded. However, the university reserves the right to demand payment for any outstanding financial debt from the student.
TANGGUH, GANTUNG, DAN BERHENTI PENGAJIAN
DEFERMENT, SUSPENSION, AND WITHDRAWAL FROM STUDIES
(1) Permohonan untuk menangguh pengajian hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang Tangguh Pengajian KECUALI penangguhan di bawah Peraturan 17 (4). Permohonan hendaklah dikemukakan kepada Pejabat Pengurusan Akademik untuk kelulusan.
An application for deferment of studies shall be made using the Deferment of Study Form EXCEPT for deferment under Regulation 17 (4). Applications must be submitted to the Office of Academic Management for approval.
(2) Penangguhan Atas Alasan Kesihatan
Deferment on Health Grounds
(a) Pelajar boleh mengemukakan permohonan penangguhan pengajian atas alasan kesihatan bagi sesuatu semester. Permohonan perlu disertakan dengan pengesahan dan sokongan daripada Pegawai Perubatan dari Hospital Kerajaan ATAU Pusat Kesihatan Universiti DAN
Student may submit an application for deferment of studies on health grounds for a semester. The application must be attached together with confirmation and endorsement by a Medical Officer of a Government Hospital OR University Health Centre AND
(b) Tempoh penangguhan tersebut tidak diambil kira dalam bilangan semester yang telah digunakan. Walau bagaimanapun, pelajar hendaklah menamatkan pengajian dalam tempoh maksimum yang telah ditetapkan.
The deferment period will not be counted in the number of semesters used. However, student must complete his/her studies within the stipulated maximum period of studies.
(3) Penangguhan Atas Alasan Peribadi
Deferment on Personal Grounds
(a) Pelajar boleh memohon untuk menangguh pengajian atas alasan selain daripada sebab kesihatan dengan kebenaran penaja (sekiranya ada);
Student may apply for deferment of studies for reasons other than health reasons with permission from the sponsor (if any);
(b) Tempoh penangguhan tersebut akan diambilkira dalam pengiraan bilangan semester yang seterusnya;
The period of deferment will be taken into account in the calculation of the number of subsequent semesters;
(c) Permohonan penangguhan untuk sesuatu semester hendaklah dibuat selewatlewatnya pada minggu ke-7 semester berkenaan. Permohonan selepas minggu tersebut tidak akan diterima KECUALI dengan perakuan Fakulti DAN
Application for deferment for a semester must be made no later than the 7th week of the semester. Any such application after that week will not be entertained EXCEPT with the approval by the Faculty AND
(d) Tempoh maksimum penangguhan pengajian yang dibenarkan ialah empat (4) semester untuk sepanjang tempoh program pengajian pelajar.
Student may defer a maximum of four (4) semesters during their study period.
(4) Penangguhan Atas Arahan Universiti
Deferment on Directive from the University
(a) Universiti boleh mengarahkan pelajar menangguhkan pengajian untuk tempoh satu atau lebih semester pengajian, jika pelajar memperolehi GPA kurang daripada 1.00 tetapi CGPA lebih atau sama dengan 2.00 ATAU
The university may order student to defer a semester or more if his/her GPA is less than 1.00 but a CGPA of more or equal to 2.00 OR
(b) Universiti boleh mengarahkan pelajar menangguhkan pengajian untuk tempoh satu atau lebih semester pengajian selain daripada alasan di atas.
The university may order student to defer a semester or more for reasons other than above.
(5) Tempoh penangguhan bagi Peraturan 17(4) tidak diambil kira dalam pengiraan bilangan semester yang digunakan.
For cases that fall under Regulation 17 (4), the duration of the deferment will not be counted in calculating the number of semesters used.
(6) Penangguhan pengajian hanya dibenarkan pada semester lazim sahaja.
Deferment of studies is only allowed during the regular semester.
(7) Pelajar yang telah diluluskan penangguhan pada Semester II TIDAK DIBENARKAN mendaftar kursus pada Semester III KECUALI bagi kes-kes khas yang DIBENARKAN oleh Dekan.
Student who has been granted deferment in Semester II are NOT ALLOWED to register for courses in Semester III EXCEPT for special cases PERMITTED by the Dean
(8) Pengiraan Semester Guna pelajar yang mengikuti apa-apa program yang diluluskan oleh Universiti dan memerlukan pelajar menangguhkan pengajian adalah tertakluk kepada kelulusan Universiti.
Calculation of Semester Used for student who enrolls in any programme approved by the university and that requires the student to defer his/her studies is subject to approval by the university.
(9) Pelajar antarabangsa yang tangguh/berhenti/diberhentikan perlu mematuhi syarat dan peraturan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM).
International student who defers/withdraws/is terminated from his/her studies must comply with the conditions and regulations of the Malaysian Immigration Department (JIM).